۹ چیزی که باید دربارهٔ مورمونیزِم بدانید

این مقاله را گوش کنید

در بیش از نیمی از وسعت ایالات متحده، مورمونیزِم سریع‌­ترین مذهبِ در حال رشد است. هر چند مورمون‌ها کلیسایشان را جنبشی بازسازی‌کننده در مسیحیت می‌دانند (به اعتقاد آنها ارتداد بزرگ بین عصر کلیسای عهد جدید و بازسازی آن تحت نظر جوزف اِسمیت رخ داده است)، اما مورمونیزِم به‌ شکل جدی با آموزه‌­ها و عقاید مسیحیت اُرتدوکس و راستین کاملا متفاوت است.

در این مقاله ۹ چیزی که باید دربارهٔ عقاید مورمون‌ها بدانید آمده است:

۱. در سال ۱۸۳۸ جوزف اِسمیت ادعا کرد در مکاشفه‌­ای به او الهام‌ شده که این کلیسا باید کلیسای مقدسینِ روز آخرِ[۱] (LDS) نامیده شود. اعضای کلیسای عهد جدید “مقدسین” نامیده می‌­شدند (به اعمال ۳۲:۹، افسسیان ۱۹:۲، فیلیپیان ۱:۱ مراجعه کنید)، به همین دلیل مورمون‌ها نام کلیسایشان را “مقدسین روز آخر” می­‌نامند. به بیان گوردون بی هینکلی[۲]، رئیس اسبق کلیسای مقدسین روز آخر: «آنها مقدسین ایام قدیم بودند و ما مقدسین روز آخر هستیم. به‌ همین سادگی است». هینکلی اضافه می‌کند که آنها به “مورمورن‌ها‌” معروف هستند، زیرا به کتاب مورمون به‌ عنوان کلام خداوند اعتقاد دارند.

۲. مورمونیزِم دارای چهار کتاب است: (۱) کتاب مورمون: یک عهدنامه دیگر از عیسی مسیح (که ادعا می‌شود در آن سوابق ارتباط خداوند با ساکنان آمریکای باستان از ۲۰۰۰ سال قبل از میلاد تا ۴۰۰ سال بعد از میلاد ثبت شده است)، (۲) آموزه‌ها و عهدها (مجموعه‌ای از مکاشفات و بیانات الهام‌بخش برای تأسیس و سامان‌دهی کلیسای عیسی مسیح در ایام آخر (از ۱۸۳۰ پس از میلاد تا ۱۹۷۸ میلادی)، (۳) مروارید گرانبها (مجموعه‌­ای از مکاشفات، ترجمه‌­ها و نوشته‌­های جوزف اِسمیت)، و (۴) ترجمۀ کینگ جیمز از کتاب مقدس[۳] (مورمون‌ها معتقدند که کتاب مقدس تا جایی که درست ترجمه شده، کلام خداست. همچنین معتقدند که کتاب مورمون کلام خداست).

۳. کلیسای LDS یا همان مقدسین روز آخر، چنین تعلیم می­‌دهد که از آنجا که کتاب مقدس در طول قرن‌ها دست‌به‌دست شده “بسیاری از قسمت‌های ارزشمند و شفاف خود را از دست داده است”. آنها معتقدند که “کتاب مقدس تا جایی که درست ترجمه شده، کلام خداست” و این که مطمئن‌­ترین راه برای بررسی صحت هر عبارت کتاب مقدس مقایسه متون مختلف نیست، بلکه مقایسۀ کتاب مورمون و مکاشفه‌های دوران نوین است. ترجمۀ کینگ جیمز از کتاب مقدس، نسخۀ رسمی کتاب مقدس انگلیسی کلیسای مقدسین روز آخر است، البته شایان ذکر است که در این نسخه، پاورقی اضافه‌ شده تا مفاهیم آموزه‌­های کلیسای مقدسین روز آخر در آن گنجانده شود.

۴. کتاب مورمون تعلیم می‌دهد که تنها احمق‌­ها می­‌گویند که کتاب مقدس کافی است و نیازی به کتاب آسمانی دیگری نیست (ای احمق که می­‌گویی: «تنها یک کتاب مقدس، ما یک کتاب مقدس داریم و نیازی به کتاب مقدس دیگری نداریم» (دوم نیفای ۶:۲۹). کتاب مورمون شباهت‌­های زبانی زیادی با کتاب مقدس کینگ جیمز دارد، از جمله کل عبارات کلمه به کلمه تکرار شده‌­اند. به‌ عنوان مثال کتاب مورمون به‌طور کلی شامل ۱۹ بخش از ترجمۀ کینگ جیمز از اشعیا می‌باشد.

۵. کلیسای مقدسین روز آخر تعلیم از طریق مکاشفات مداوم را تأیید می­‌کند. آنها می‌گویند: «ما به تمام آنچه که خداوند برای ما آشکار کرده و تمام آن چیزی که هم‌اینک آشکار می­‌کند، باور داریم و معتقدیم به این که هنوز چیزهای بسیار مهم و عالی دیگری که به پادشاهی خداوند مربوط می‌شود را بر ما آشکار خواهد کرد». مورمون‌ها باور دارند که چنین مکاشفه‌ای، الهامی است ولی مصون از خطا نیست و ممکن است جایگزین مکاشفات قبلی شود، از جمله آنچه که در کتب مقدس­شان یافت می‌شود. تنها کسی که مجاز به ارائۀ آموزه جدید است رئیس کلیسا است، کسی که در صورت انجام این کار، آن را به‌ عنوان مکاشفه‌­ای از سوی خداوند اعلام می‌­کند و مورد پذیرش هیئت رئیسۀ کلیسا و امنای دوازده رسول قرار می­‌گیرد و سپس توسط بدنۀ کلیسا مورد حمایت قرار می­‌گیرد.

۶. بر خلاف تثلیث‌گرایی مسیحی (وجود سه شخص در یک خدا)، مورمون‌ها عقیده دارند که پدر، پسر و روح‌القدس سه خدای جداگانه‌­اند. همین‌طور به باور آنها پدر و پسر مانند انسان دارای گوشت لمس‌کردنی هستند ولی روح‌القدس جسم گوشتی و استخوانی ندارد، بلکه یک شخصیت روحانی است. به گفتۀ جوزف اِسمیت وقتی انسان به‌ شکل خداوند خلق شد، این یک شکل جسمانی بود. خدای پدر زمانی میرا بود و روی زمین زندگی می­‌کرد. او مرد و زنده شد و جلال یافت و به مقام الوهیت خود رسید. (به گفتۀ جوزف اسمیت: «خدایی بالاتر از پدر خداوندمان عیسی مسیح وجود دارد»). خدای پدر، خدای حقیقی همۀ فرزندان روحانی از جمله عیسی و روح‌القدس است که الوهیت آنها از رابطۀ پدر-فرزندی گرفته شده است. عیسی در مورمونیزِم با یهوه در عهد عتیق شناسایی می‌شود.

۷. بر اساس مورمونیزِم همه‌ چیز در جهان، از جمله خداوند، در نهایت توسط اصول و قوانین ماورایی ابدی اداره می‌شود. کلیسای مقدسین روز آخر تعلیم می‌دهد که تمام فرزندان پدر (از جمله انسان‌ها) پتانسیل (توانایی) یکسانی برای خدا شدن دارند (مانند پدر، پسر و روح‌القدس)، زیرا همۀ آنها هم نوعند. آنها می‌گویند: «روح هر انسانی قبل از تبدیل‌ شدن به روح فرزند خداوند به‌ عنوان یک هوش الهی وجود داشته است».

۸. مورمون‌ها می‌گویند: «ارواح انسان‌ها قبل از خلقت، فرزندان واقعی والدین آسمانی بوده‌­اند. هر چند که روحشان خلق شده بود اما هوش ذاتی این ارواح، ابدی و ازلی تلقی می­‌شود. در یک مجلس خانوادگی، خدای پدر به فرزندان روحانی خود گفته که طبق “نقشه نجات” او، آنها باید خانۀ بهشتی خویش را ترک گویند و صورت جسمانی بگیرند و پیش از این که به خدایی برسند مورد آزمایش قرار گیرند. شیطان این نقشه را رد کرد و می‌خواست طرحی را اجرا کند که باعث از دست‌ رفتن قوای اخلاقی شود. عیسی با شیطان مخالفت کرد و یک طرح جایگزین ارائه کرد که در آن او به‌ شکل انسان درمی‌آمد و بدون گناه زندگی می‌کرد تا برادران و خواهران روحانی او بتوانند خدایان شوند. روایت شده وقتی طرح لوسیفر پذیرفته نشد، شورش کرد و یک سوم سپاهیان آسمان را با خود به زمین برد تا به‌ عنوان وسوسه‌­کننده عمل کنند.

۹. مورمون‌ها به یک نجات همگانی برای همه بعد از مرگ باور دارند (وقتی راجع به نجات فقط از طریق فیض صحبت می‌کنند، منظورشان این است). آنها می‌گویند: «بعد از اتحاد جسم با روح، انسان‌ها به جاهای مختلفی می­‌روند»:

  • جلال آسمانی: بالاترین سطح پادشاهی آسمانیِ الهی که برای مورمون‌های «متأهل» است. برای آنانی که تمام قوانین و احکام آسمانی را رعایت کرده‌­اند (این همان چیزی است که به آن زندگی جاودان می‌گویند).
  • در مقابل، پادشاهی الهی سُفلی برای ارواح مورمون‌های “مجرد” است که زندگی با ارزشی داشته و نیک زیسته‌­اند. از جمله مسیحیانی که روی زمین فرصت نیافته‌­اند در مورد مورمونیزِم بشنوند و آن را بپذیرند. این گروه در این رتبهٔ پایین نمی‌­توانند خدایان شوند.
  • جلال دنیوی (جلال تِرِستیال): پادشاهی دنیوی برای مورمون‌های نالایق و افراد نیکی است که روی زمین از مورمونیزِم چیزهایی می­‌دانستند ولی آن را حتی پس از مرگشان هم رد کردند.
  • پایین‌­ترین رتبۀ جلال (جلال تِلِستیال): قلمرو تلستیال برای افراد شروری است که حتی پس از مرگ نیز مورمونیزِم را رد می‌کنند. آنها به‌سبب گناهان خویش درد و رنج می‌کشند. این چیزی مشابه با نسخۀ مسیحی برای جهنم است با این تفاوت که ابدی نیست.
  • جهنم (تاریکی بیرونی): جهنم ابدی برای شیطان، ارواح پلید و پسران ویرانی است (یعنی کسانی که بعد از دریافت روح‌القدس آن را انکار می­‌کنند).

[۱] Latter-day Saints

[۲] Gordon B. Hinckley

[۳] King James Version of the Bible

نویسنده: جو کارتر

برگرفته از کانون انجیل

سایر مقالات

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا