اناجیل توسط چه کسانی و چه زمانی نوشته شدند؟

مردم می‌­خواهند بدانند اناجیل در چه زمانی و توسط چه کسانی نوشته شدند؟ اناجیل را کسانی نوشتند که نامشان بر روی همان انجیل گذاشته شده است و پیش از قرن اول نوشته شدند. تاریخ نگارش اناجیل بسیار اهمیت دارد. اگر بتوان ثابت کرد اناجیل طی همان قرن اول میلادی نوشته شدند، یعنی حدود سال ۷۰ پس از میلاد، پس می­‌توان باور کرد که شاگردان خودِ عیسی نویسندۀ آنها هستند. اگر آنها را شاگردان نوشته باشند، پس صحت و درستی آنها کاملا قابل اثبات است و می‌توان به آنها اعتماد کرد.

همچنین اگر همان اوایل نوشته شده باشند، بدان معناست که وقت کافی برای ورود افسانه و داستان به گزارش‌های اناجیل وجود نداشته است، زیرا شاهدین عینی زندگی مسیح، آنها را نوشته‌­اند. به‌علاوه کسانی ­که در زمان وقوع آن رویدادها زندگی می­‌کردند، حتما در برابر گزارش‌های اشتباه جبهه می‌­گرفتند. از آنجایی که هیچ نوشته‌­ای در تناقض با اناجیل نیست، نویسندگان اولیه و همچنین رسولان نویسندۀ آن اناجیل بیشتر مورد نقد قرار می­‌گیرند.

تخریب معبد در سال ۷۰ پس از میلاد، لوقا و اعمال

هیچ ‌یک از اناجیل به موضوع تخریب معبد یهود در سال ۷۰ میلادی اشاره نمی­‌کنند. این بسیار اهمیت دارد، زیرا عیسی دربارۀ معبد پیش‌گویی کرده بود، وقتی گفت: «زمانی خواهد آمد که از آنچه اینجا می­‌بینید، سنگی بر سنگ دیگر نخواهد ماند بلکه همه فرو خواهد ریخت» (لوقا ۶:۲۱؛ همچنین ر.ک. متی ۱:۲۴ و مرقس ۱:۱۳). این نبوت یا پیش‌گویی در سال ۷۰ میلادی به تحقق پیوست، وقتی رومیان اورشلیم را چپاول کردند و معبد را به آتش کشیدند. طلاهای معبد که در میان دیوارهای سنگی بودند، ذوب شدند؛ رومی‌ها دیوارها را سنگ­‌به‌­سنگ شکافتند تا طلاها را به دست آورند. اگر نویسندگان انجیل پس از سال ۷۰ میلادی این اناجیل را می‌نوشتند، قطعا تحقق چنین نبوتی را ثبت می­‌کردند، زیرا همگی دوست داشتند تحقق تمام نبوت‌ها را ذکر کنند. همچنین اگر اناجیل افسانه‌­های ساختگی بودند، پس هر چیزی که ادعاهای مسیحی را به اثبات می‌رساند، قطعا در آنها گنجانده می‌­شد، از جمله تخریب معبد درست همان‌طور که عیسی گفته بود. اما در اناجیل چیزی از آن گفته نشده است و این ثابت می‌­کند اناجیل (حداقل متی، مرقس و لوقا) پیش از سال ۷۰ میلادی نوشته شده‌­اند.

وقتی به تاریخ اعمال توجه می‌­کنیم که پس از انجیل لوقا و توسط خود او نوشته شد، یک‌بار دیگر به اهمیت این موضوع پی می‌­بریم. کتاب اعمال، تاریخ کلیسای مسیحی پس از عروج عیسی‌ است. این کتاب همچنین رویدادهای بسیار مهم سال ۷۰ میلادی را ذکر نمی‌کند، زیرا اگر پیش از نگارش کتاب اعمال رخ داده بودند، که بسیار مرتبط و از نظر نبوت بسیار مهم بودند، می­‌بایست در کتاب اعمال گنجانده می­‌شدند. به یاد داشته باشید اعمال، کتابی مربوط به تاریخ مسیحیان و یهودیان است. این واقعیت که تخریب اورشلیم ثبت نشده است، به‌خوبی اثبات می­‌کند اعمال پیش از سال ۷۰ میلادی نوشته شده است. علاوه بر این، کتاب اعمال شامل گزارش‌های اذیت و آزار مسیحیان توسط نرون در سال ۶۴ میلادی یا مرگ یعقوب رسول (سال ۶۲ میلادی)، پولس رسول (۶۴ میلادی)، یا پطرس رسول (سال ۶۵ میلادی) نیز نمی‌­باشد و ما شواهد بیشتری داریم که ثابت می‌­کنند پیش از سال ۷۰ نوشته شده است.

نگاهی به اعمال ۱:۱-۲ بیندازیم که می­‌گوید: «من کتاب نخست خود را ای تئوفیلوس در باب همه اموری تألیف کردم که عیسی به عمل نمودن و تعلیم ­دادنشان آغاز کرد تا روزی که به‌واسطۀ روح‌­القدس دستورهایی به رسولان برگزیدۀ خود داد و سپس به بالا برده شد»؛ بیشتر محققین تصریح می­‌کنند که اعمال توسط لوقا نوشته شد و تئوفیلوس (در یونانی به­ معنای عاشق خدا) ممکن است از حامیان لوقا بوده باشد و از نظر مالی در نوشتن انجیل لوقا و کتاب اعمال به او کمک کرده باشد. این یعنی کتاب لوقا پیش از اعمال نوشته شد.

  • در درجۀ اول، امکان ندارد کتاب اعمال پیش از آخرین نشانۀ زمانی دقیقی که در کتاب ثبت شده است، نوشته شده باشد (انتصاب فستوس به‌ عنوان والی (۲۷:۲۴) که بر اساس منابع مستقل ظاهرا بین سال‌های ۵۵ تا ۵۹ میلادی اتفاق افتاده است).
  • به‌طور فزاینده‌ای پذیرفته شده است که کلمات قصار مذهبی (logia یا Q) بسیار زودهنگام و قبل از سال ۵۰ میلادی نوشته شده است و همچنین کتاب مرقس، اگر لوقا زمانی کتاب اعمال را نوشته باشد که پولس در قید حیات بوده است. انجیل لوقا (اعمال ۱:۱) پیش از اعمال نوشته شد. هنوز هم بر سر تاریخ کتاب اعمال بحث وجود دارد اما تاریخ اول آن در حدود سال ۶۳ میلادی همواره مورد تأیید بوده است.

برای شفافیت موضوع باید گفت ظاهرا Q یکی از اسناد مرجع است که هم متی و هم لوقا در نوشته­‌های خود از آن استفاده کرده­‌اند. اگر Q واقعا وجود داشته است، پس تاریخ اولین نوشته­‌های مربوط به سخنان و کارهای مسیح را به عقب‌­تر می­‌برد و حتی نشان می‌دهد فرصت کمی برای گنجاندن افسانه در این نوشته­‌ها وجود داشته است و بر اعتبار و صحت گزارش‌های انجیل می­‌افزاید. اگر آنچه دربارۀ اعمال گفته می­‌شود، درست باشد پس بدان معناست که لوقا حداقل قبل از سال ۶۳ میلادی و احتمالا بین ۵۵-۵۹ میلادی نوشته شده است. اعمال، دومین کتاب از نوشته‌­های لوقا است. یعنی انجیل لوقا حدود ۳۰ سال پس از مرگ عیسی نوشته شد.

اناجیل توسط چه کسانی و چه زمانی نوشته شدند؟

متی

کلیسای اولیه به اتفاق آرا معتقد بودند انجیل متی اولین انجیل مکتوب بوده است و توسط رسولی به همین نام نوشته شده است (متی ۲:۱۰-۴). به ‌تازگی موضوع اول­ بودن انجیل متی از نظر نگارش مورد تردید قرار گرفته و بسیاری بر این باورند که مرقس اولین انجیل مکتوب بوده است. این بحث پایانی ندارد.

پاپیاس مورخ بیان می‌­کند انجیل متی در اصل به زبان آرامی یا عبری بوده و این انجیل را به متی نسبت می­‌دهند.

  • ایرینیوس (تقریبا ۱۸۰ سال پس از میلاد) به نظریات پاپیاس در مورد متی و مرقس ادامه داد و نظر خودش را نیز به آن افزود که لوقا، از همراهان پولس، انجیلی را به نگارش درآورد که آن رسول موعظه کرده بود و یوحنا همان شاگرد محبوب (عیسی)، انجیل خود را پس از اقامت در آسیا منتشر کرد. در زمان ایرینیوس، کتاب اعمال را به لوقا، دوست و همراه پولس نسبت می­‌دادند.

 یعنی اگر متی در اصل به زبان آرامی نوشته بود، احتمالا از انجیل مرقس به‌ عنوان نقشه استفاده می­‌کرد و رویدادها را همان‌طور که به یاد می­‌آورد، به آن می‌افزود و شرح می‌­داد. اما این موضوع به‌طور قطعی مشخص نیست.

اولین نقل قول از متی در ایگناتیوس یافت می‌­شود که در حدود سال ۱۱۵ میلادی درگذشت. بنابراین انجیل متی بی‌شک مدت‌ها پیش از آن که ایگناتیوس وارد صحنه شود، در گردش بوده است. تاریخ‌های مختلفی را برای تاریخ نگارش این انجیل ذکر می­‌کنند (بین سال ۴۰ تا ۱۴۰ میلادی). اما ایگناتیوس حدود سال ۱۱۵ میلادی درگذشته بود و از متی نقل قول کرده بود. پس انجیل متی پیش از مرگ او نوشته شده است. با این وجود معمولا بسیاری بر این باورند که انجیل متی پیش از سال ۷۰ میلادی و اوایل سال ۵۰ میلادی نوشته شده است.

اناجیل توسط چه کسانی و چه زمانی نوشته شدند؟

مرقس

مرقس شاهد عینی حوادث زندگی عیسی نبوده است. او شاگرد پطرس بود و بی­‌تردید پطرس در مورد زندگی عیسی به او اطلاعات داده بود و او را در نوشتن انجیلی به نام خودش راهنمایی کرده بود. پاپیاس مدعی بود که مرقس، مبشری که هرگز از مسیح نشنیده بود، مفسر پطرس بود و بسیار با دقت هر چیزی از موعظۀ پطرس به یاد داشت را گزارش می­‌کرد. معمولا گفته می­‌شود مرقس اولین انجیلی است که توسط او بین سال‌های ۵۵ تا ۷۰ میلادی نوشته شد.

اناجیل توسط چه کسانی و چه زمانی نوشته شدند؟

لوقا

لوقا نیز شاهد عینی زندگی مسیح نبود. او از همراهان پولس بود که خودش شاهد زندگی مسیح نبوده است. اما فرصت کافی برای دیدار با شاگردانی را داشت که مسیح را می‌­شناختند و نه‌تنها از آنها، بلکه از دیگر ساکنین آن منطقه اطلاعات زیادی به‌ دست آورد. برخی تصور می­‌کنند این موضوع به اعتبار انجیل خلل وارد می­‌کند اما کاملا برعکس است. لوقا یک غیر یهودی بود که به مسیحیت گروید و بسیار علاقه­‌مند به حقیقت بود. او با شاهدین عینی صحبت می‌کرد و انجیل و کتاب اعمال را بر همان اساس نوشت.

«من کتاب نخست خود را ای تئوفیلوس در باب همه اموری تألیف کردم که عیسی به عمل­ نمودن و تعلیم­ دادنشان آغاز کرد تا روزی که به‌­واسطۀ روح­‌القدس دستورهایی به رسولان برگزیدۀ خود داد و سپس به بالا برده شد. او پس از رنج کشیدن، خویشتن را بر آنان ظاهر ساخت و با دلایل بسیار ثابت کرد که زنده شده است. پس به مدت چهل روز بر آنان ظاهر می‌­شد و دربارۀ پادشاهی خدا با ایشان سخن می­‌گفت» (اعمال ۱:۱-۳).

دقت کنید لوقا چگونه از “آنان” سخن می­‌گوید، از کسانی ­که با مسیح برخورد شخصی داشته­‌اند، لوقا فقط رویدادهایی را گزارش می‌کند که از شاگردان شنیده بود. از آنجایی­ که لوقا درست مطابق اناجیل متی، مرقس و یوحنا است، و هیچ تناقضی در اطلاعات به دست آمده از تک‌­تک شاگردان وجود ندارد که ثابت کند لوقا درست نگفته است و چون لوقا به‌ عنوان یک مورخ بسیار دقیق تأیید شده است، پس می­‌توان نتیجه گرفت گزارش لوقا کاملا درست و معتبر است.

تا جایی­ که به تاریخ اناجیل مربوط است، لوقا پیش از کتاب اعمال نوشته شده است و کتاب اعمال چیزی در مورد آزار و اذیت مسیحیان توسط نرون در سال ۶۴ و یا چیزی از مرگ یعقوب (۶۲ میلادی)، پولس (۶۴ میلادی) و پطرس (۶۵ میلادی) ذکر نمی‌کند. بنابراین می‌­توان نتیجه گرفت انجیل لوقا پیش از ۶۲ میلادی نوشته شده است. انجیل لوقا پیش از کتاب اعمال می­‌آید (اعمال ۱:۱). دربارۀ تاریخ کتاب اعمال هنوز هم بحث وجود دارد اما تاریخ اول آن (حدود سال ۶۳) پیوسته مورد تأیید است.

اناجیل توسط چه کسانی و چه زمانی نوشته شدند؟

یوحنا

نویسندۀ انجیل یوحنا خودش شاهد عینی حوادث زندگی مسیح بوده است، زیرا او از دیدگاه کسی صحبت می­‌کند که در طی رویدادهای خدمت مسیح حضور داشته است و اطلاعات کاملی از جغرافیا و آداب و رسوم قوم اسرائیل ارائه می‌دهد.

قطعۀ ۵۲ از طومار جان ریلاندز مورخ سال ۱۳۵، شامل بخش‌هایی از انجیل یوحنا است؛ (۳۱:۱۸-۳۳ و ۳۷:۱۸-۳۸). این قطعه از طومار در مصر پیدا شد و بی‌شک زمان زیادی نیاز بوده است تا این طومار به مصر برسد. این آخرین انجیل است و ظاهرا در دهۀ ۸۰ تا ۹۰ پس از میلاد نوشته شده است.

نکتۀ مهم آن این است که در مورد تخریب معبد یهودیان در سال ۷۰ میلادی نیز چیزی ذکر نشده است. اما این کاملا قابل درک است، زیرا یوحنا روی حوادث تاریخی تمرکز نکرده است. بلکه بیشتر به جنبه­‌های الهیاتی شخص مسیح پرداخته است، تأکید او بیشتر بر معجزات و سخنان عیسی است که الوهیت او را به اثبات می­‌رسانند.

اگر چه باز هم دربارۀ تاریخ نگارش اناجیل بحث وجود دارد، اما بی‌شک پیش از پایان قرن اول میلادی کامل شدند و توسط شاهدین عینی یا با هدایت شاهدین نوشته شدند.


نویسنده: مَت اسلیک

سایر مقالات

مقالات بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا