دانشگاه الهیات وستمینستر، هفتۀ پیش میزبان یک هیئت علمی در T4G (با هم برای انجیل) بود، درست مثل مراسمی که سال گذشته در TGC (سازمان کانون انجیل) برگزار شد. این افتخار را داشتم که در هر دو پنل شرکت کنم. این، اولینباری بود که در این کنفرانسها شرکت میکردم و فرصت خوبی داشتم تا از نزدیک جنبش کالوینیزِم نوین را ببینم.
برایم خیلی هیجانانگیز و دلگرمکننده بود که ببینم در این کنفرانسها چگونه تعالیم کتابمقدسی غنیای را در مورد حقایق انجیل ارائه میکنند. بهخاطر این که اتفاقات هفتۀ پیش هنوز در ذهنم است، میخواهم پنج دلیل برای این که چرا کالوینیزِم ارزش حمایت دارد، را بیان کنم.
۱. کالوینیزِم نوین بر تشویق شبانان تمرکز دارد.
با وجود این که حضور در جلسات در ماه ژانویه محدودیت داشت، امسال ده هزار نفر در کنفرانس “با هم برای انجیل” شرکت کردند که بیشتر آنها شبان بودند. در حالی که مؤسسان، دهمین سالگرد برگزاری آن را جشن گرفتند، به همه یادآوری کردند که این کنفرانس، با علاقه به تشویق و تقویت شبانان آغاز شده است. کنفرانسهای کانون انجیل گستردهترند و به دنبال این هستند که نمونه موعظههای تفسیری را در اختیار شبانان قرار دهند.
کار خدمات شبانی برای کلیسا حیاتی است، بنابراین آموزش مستمر شبانان نیز چنین است. در دانشگاه الهیات وستمینستر این فرصت را داریم که آموزش شبان را آغاز کنیم، اما آموزش آنها بعد از فارغالتحصیلی نباید متوقف شود. شبانان باید مدام آموزش ببینند و وظیفۀ خود را برای خوراکدهی و شبانی گلۀ خداوند انجام دهند.
پنج دلیل که چرا کالوینیزِم نوین ارزش حمایت دارد
۲. کالوینیزِم نوین بر نیاز به الهیات کتابمقدسی و دقیق، تأکید میکند.
با گوش دادن به سخنرانیهای هفتۀ گذشته واعظان، تحت تاثیر اشتیاق شدید آنها به بیان آنچه در کتاب مقدس آمده، قرار گرفتم. تقریبا هر نکتهای که بیان شد تفسیر دقیقی داشت. از آنجا که اقتدار و قدرت نفوذ کلام از سوی واعظ نیست، بلکه از خود کتاب مقدس است، این امر بسیار مهم است؛ به این دلیل سخنرانان از افشای تعالیم حقیقی که از کتاب مقدس نشأت میگیرد، دریغ نکردهاند.
آنها اغلب از نقل قولهای گذشته برای کمک به توضیح و شفافسازی این تعالیم بهره میبرند. ذهنهای الهی بزرگ تاریخ کلیسا، همچنان گنجینهای برای کلیسای امروز محسوب میشوند. به نظرم هفتۀ پیش در یکی از سخنرانیها بود که برای اولینبار نقل قولی از فرانسیس تورتین شنیدم!
۳. کالوینیزِم نوین تنوع کلیساهای انجیلی را به رسمیت میشناسد.
به لطف خداوند، کلیسای انجیلی در آمریکای شمالی از نظر نژادی متنوعتر میشود. در حالی که این تنوع گاهی تنش ایجاد میکند، فرصت پیشبرد اهداف انجیل را نیز فراهم میکند. در جلسات “با هم برای انجیل” چالشها و فرصتها برای کلیساهای اسپانیاییتبار، آمریکایی، آفریقایی و آسیایی مورد بحث قرار گرفتهاند.
من در جلسۀ بررسی آیندۀ کلیسای آسیایی-آمریکایی شرکت کردم. بررسی کار آیندۀ انجیل در آمریکای شمالی کار زمانبری بود و جای تأملِ بسیاری داشت. به همین ترتیب تلاشِ کنفرانسِ زنان کانون انجیل، برای ایجاد تنوع قومی در میان سخنرانانش باعث تشویق من شد.
پنج دلیل که چرا کالوینیزِم نوین ارزش حمایت دارد
۴. کالوینیزِم نوین نوشتههای مسیحی ناب را ترویج میکند.
بی. بی. وارفیلد (۱۸۵۱-۱۹۲۱) خدمت شبانی را به صورت یک حرفۀ از پیش آموختهشده، توصیف کرده است. او میگفت: مرد آموزشندیده از هر موهبت دیگری هم که برخوردار باشد، باز هم برای انجام این وظایف، فرد مناسبی نیست. وارفیلد به آموزشهایی که هر شبان باید ببیند، اشاره میکند. آموزشی که پس از دریافت مدرک از دانشگاه الهیات پایان نمییابد.
یک شبان باید مدام در حال یادگیری باشد و نوشتههای مسیحی، کتابها و سایر منابع نوشتاری، از مهمترین ابزارهای او هستند. این حس برایم فوقالعاده بود که تمام کتابهای قابل اطمینان و ناب، برای فروش در دسترس بودند و ۱۶۰ هزار نسخه به رایگان اهدا شده بود. نمیتوان در ارزش چنین کتابهایی برای انجام خدمات شبانی، بزرگنمایی کرد. آثار مربوط به خدمات مسیحی مانند کانون انجیل و نُه نشانه، قصد دارند از زوایای مختلف رهبران کلیسا را تقویت کنند.
۵. کالوینیزِم نوین به سنت اصلاحات متعهد است.
موضوع اجلاس سال ۲۰۱۶ با هم برای انجیل، این بود که “ما پروتستان هستیم”؛ اصلاحات در پانصد سالگی و مضمون کانون انجیل در کنفرانس بینالمللی سال ۲۰۱۷، انجیل دیگری نیست؛ پانصد سال اصلاحات و چیزی ورای آن. الهیات اصلاحات در قلب دانشگاه الهیات وستمینستر قرار دارد و از زمانی که جِی. گِرِشام میچِن در سال ۱۹۲۹ این دانشگاه را بنیانگذاری کرد، تا کنون تدریس میشود. بنابراین بسیار باعث دلگرمی است که با دیگران در تعهد به سنتهای اصلاحشده، سهیم باشیم.
در سال ۲۰۱۴ جان پایپر، در دانشگاه الهیات وستمینستر یک سلسله سخنرانی در مورد کالوینیزِم نوین ارائه داد. او در جایی اظهار داشت: «بدون دانشگاه الهیات وستمینستر هیچ خبری از کالوینیزِم نوین هم نبود». مقصود او کتابهای موثر و متعددِ مکتوب بهوسیله اعضای هیئت علمی دانشگاه الهیات وستمینستر بود. شاید این یک اغراق بود، اما نظر پایپر، مرا به یاد رابطه تاریخی بین دانشگاه الهیات وستمینستر و کالوینیزِم نوین انداخت.
خدمت به کلیسای محلی
درست همانطور که دانشگاه الهیات وستمینستر یک سازمان مستقل با هویت اعترافی است که قصد خدمترسانی به کلیسا را دارد، همخدمتیانی مانند سازمانهای “با هم برای انجیل” و “کانون انجیل” نیز میخواهند چنین نقشی را نیز ایفا کنند و با وجود این که تفاوتهایی در میان ما وجود دارد، جنبش کالوینیزِم نوین فرصتی است تا حقایق گرانبهای اصلاحات را با نسل دیگری از شبانان و کلیساها به اشتراک بگذاریم.
نویسنده: جِف جُو
برگرفته از کانون انجیل