۹ چیزی‌ که باید دربارۀ اعتقادنامه رسولان بدانید

این مقاله را گوش کنید

در مراسم تشییع جنازۀ رئیس‌جمهور مرحوم جورج دبلیو بوش، همۀ رؤسای جمهور سابق و همسرانشان ایستاده بودند و اعتقادنامه را قرائت می­‌کردند؛ در حالی‌ که رئیس‌جمهور دونالد ترامپ و همسرش ملانیا در سکوت ایستاده بودند. این باعث جرقه‌ای برای جدل‌­های جزئی‌­ بین بسیاری از مسیحیان، به‌ویژه اونجلیکال‌ها، در مورد اعتقادنامۀ رسولان شد.

۹ چیزی که باید دربارۀ اعتقادنامه رسولان بدانید

در اینجا ۹ چیزی که باید در مورد این شهادت ایمانی باستانی بدانید آمده است.

۱. متن اعتقادنامۀ رسولان بر اساس سنتی که از آن استفاده می­‌کنند، کمی متفاوت است. در زیر ترجمۀ فارسی از یک نسخۀ معمول استفاده شده که توسط سازمان مشاوره عبادی زبانی انگلستان (ELLC) در سال ۱۹۸۸ ایجاد شده است:

من به خدا ایمان دارم، به پدر قادر مطلق،

خالق آسمان و زمین.

من به عیسای مسیح ایمان دارم، یگانه پسر خدا، خداوند ما،

که از روح‌القدس پُر شده،

از مریم باکره به دنیا آمده،

تحت سلطۀ پنتیوس پیلاتُس رنج کشید،

به صلیب کشیده شد، مُرد و دفن شد؛

(به عالم اموات نزول کرد.)

روز سوم دوباره از مرگ برخاست؛

به آسمان صعود کرد،

و سمت راست خدای پدر نشسته است،

و از آنجا برای داوری زندگان و مردگان می‌آید.

من به روح‌القدس ایمان دارم،

به کلیسای مقدس جامع (کاتولیک)،

به مشارکت مقدسین؛

به بخشش گناهان؛

به رستاخیز جسم؛

و زندگی جاودانی. آمین.

۲. بنا به روایتی هر یک از ۱۲ بند این اعتقادنامه توسط یکی از رسولان نوشته شده است. برای مثال روفینوس آکیلیایی[۱] (۴۱۱-۴۳۵) نوشته:

«سپس آنها (یعنی رسولان) در یک نقطه یکدیگر را دیدند و از روح‌القدس پر شدند و این خلاصهٔ اسرارآمیز را تألیف کردند… هر یک به تناسب سهم خود را انجام دادند. حکم آنها در انتها این بود که باید این متن به‌ عنوان یک آموزۀ استاندارد به دست ایمان‌داران برسد».

علی‌رغم عنوان این اعتقادنامه هیچ مدرکی مبنی‌بر این که این متن واقعا به دست رسولان نوشته شده باشد، وجود ندارد و تا دوران رنسانس به‌ شکل گسترده‌ای این روایت توسط الهیدانان رد شده بود.

۳. اعتقادنامۀ رسولان، نوعی اعتراف تعمیدی در دوران باستان بود که به‌ عنوان اعتقاد­‌نامۀ رومی قدیم (همچنین اعتقادنامۀ رومی یا نماد روم قدیمی) شناخته می‌شد. تصور می­‌شود که اعتقادنامۀ رومی مطابق با فرمان مسیح در متی ۱۹:۲۸ ایجاد شده: «پس بروید و همۀ قوم‌ها را شاگرد سازید و ایشان را به نام پدر و پسر و روح‌القدس تعمید دهید».

۹ چیزی که باید دربارۀ اعتقادنامه رسولان بدانید

۴. چندین سنت مسیحی، از جمله برخی انگلیکن‌ها (کلیساهای اسقفی)، لوتری‌­ها و متُدیست‌­ها از یک شکل پرسشی این اعتقادنامۀ رسولان در مراسم تعمید خود استفاده می‌کنند.

۵. با این حال بسیاری از پروتستان‌ها اعتقادنامۀ رسولان را صرفا یک اعتقادنامه می‌دانند (یعنی یک بیانیۀ رسمی از اعتقادات مسیحی)، در برخی سنت‌ها مانند آیین کاتولیک، این اعتقادنامه نوعی دعا محسوب می‌شود.

۶. چندین کتاب پرسش و پاسخ مذهبی مربوط به اصلاحات، مانند پرسش‌نامهٔ هایدلبرگ و پرسش‌نامهٔ کوچک لوتر، از این اعتقادنامه به‌ عنوان راهی برای بیان اصول اولیۀ ایمان مسیحی استفاده می‌کنند. به‌ عنوان مثال در پرسش شماره ۲۲ در پرسش‌نامۀ هایدلبرگ چنین آمده: «پس مسیحیان باید به چه چیزی اعتقاد داشته باشند»؟ و پاسخ داده شده که: «هر چیزی که در انجیل به ما وعده داده شده، آنچه ایمان مسیحی ما بدون شک‌ و شبهه در بیانیه‌های جامع به‌ شکل خلاصه به ما تعلیم­ می‌دهد». پرسش ۲۳: «این بیانیه‌ها چه می­‌باشند»؟ پاسخ: «متن اعتقاد­نامه رسولان»؛ همچنین پاسخ به پرسش ۳۱ در “پرسش و پاسخ شهر جدید بر اساس اعتقاد­نامۀ رسولان می‌باشد”.

۷. سوء تفاهم عمومی که بین اونجلیکال‌ها وجود دارد جمله­‌ای است که می­‌گوید: «من به کلیسای مقدس کاتولیک اعتقاد دارم». در این اعتقادنامه، کلمۀ کاتولیک به معنای”عمومیت، جهان‌شمولی و جامع می‌­باشد” و منحصرا به کلیسای کاتولیک روم برنمی­‌گردد. (برخی برای جلوگیری از سوء تفاهم برخی از کلیساها می­‌گویند: «کلیسای مسیحی مقدس»). به‌ عنوان یک الهیدان تعمیدی، تیموتی جورج می‌گوید: «وقتی می‌گوییم به کلیسای مقدس کاتولیک اعتقاد داریم، اعتراف می‌کنیم که خود عیسی مسیح پایه و اساس کلیساست و همۀ کسانی‌ که به او به‌ عنوان منجی و خداوند ایمان دارند به فیض خداوند اعضای این کلیسا هستند و دروازه‌های جهنم هرگز بر آنها غلبه نمی­‌کند».

۸. بحث‌برانگیز­ترین جمله در این اعتقادنامه جایی است که می‌گوید: «عیسی به جهنم رفت». مبنای این جمله در اول پطرس ۱۹:۳ می‌باشد که می‌گوید: «و در همان منزلت رفت و این را به ارواحی که در قرارگاه خود به سر می‌بردند اعلام کرد» و بنا به گفتۀ آر. سی. اسپرول: «وقتی مردم چنین می‌اندیشند که این اشاره به جهنم دارد و مسیح بین مرگ و رستاخیزش به آنجا رفته بود، فرضیات بسیاری را پدید می‌آورند» و به گفتۀ جان پایپر: «هیچ مبنای مکتوبی در عهد جدید وجود ندارد که مدعی شود بین جمعۀ نیک و عید پاک مسیح برای ارواح اسیر در جهنم یا هی‌دیز (عالم اموات) موعظه می­‌کرد…» به این دلیل و دلایل دیگر به نظر من بهتر است این جمله: «او به جهنم رفت» یا «به عالم اموات نزول کرد»، از اعتقادنامه حذف شود و به جای آن مترادف دیگری که قابل دفاع‌تر است به کار رود. همان کاری که جان کالوین می‌کند.

۹. اعتقادنامۀ رسولان چنان‌که دان کارسون در ویدئوی زیر شرح می­‌دهد “بسیار ماهرانه انجیل را فقط در چند جمله خلاصه می‌کند”.


[۱]Rufinus of Aquileia (345–۴۱۱)

نویسنده: جو کارتر

برگرفته از کانون انجیل

سایر مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا